Index

1.Daruri pentru Noul Nascut,  2.Daruri pentru Noul Nascut (II), 3.Darul nespus de mare,  4.Martorii nasterii,  5. ISUS - Fiul lui David, 6. ISUS - Marele Preot, 7. ISUS - Profetul suprem, 8. Vremea asteptarii, 9. Vremea pregatirii, 10. Vremea implinirii, 11. Taina nasterii din fecioara, 12. Taina locului de nastere, 13. Taina intruparii lui Dumnezeu intr-un prunc, 14. Taina stelei calauzitoare
 

 

 Nasterea Domnului este o sarbatoare a darurilor.
Iata cateva predici despre "daruri"

 1. Daruri pentru Noul Nascut

Text: Mat. 2:1-12

Introducere: Multa lume are falsa impresie ca Dumnezeu este "costisitor", ca El vine ca sa ne fure toate bucuriile si placerile vietii. Multora li se pare ca Dumnezeu le cere prea mult. Asa sa fie? Ce vrea Pruncul nascut in iesle de la noi? De ce a venit El?

1. Da-i grijile si ingrijorarile tale (1 Petru 5:5)

Dumnezeu ne-a privit de la inaltimea cerului si ne-a vazut tristi si preocupati cu problemele noastre. In bunatatea Sa, El ni L-a trimis pe Dumnul Isus ca sa ne scape de aceasta presiune a vietii.

2. Da-i pacatele tale (Isaia 53: 4-6; Evrei 9:26; etc.)

Sursa tuturor problemelor noastre este pacatul, instrainarea noastra de Dumnezeu si trairea dupa capul nostru. Am ajuns robi ai poftelor nesabuite si victime ale propriilor noastre capricii. Diavolul nu ne-a adus fericirea, ci auto-distrugerea.Da-i pruncului nascut in iesle pacatele tale. Despovareaza-te si lasa-te vindecat de El.

3. Da-i inima ta (Ezech. 11:19; 36:26)

Singurul motiv pentru care Dumnezeu vrea sa-i dai inima ta este faptul ca ai o inima bolnava. Dumnezeu vrea sa faca un transplant de inima: "Fiule, da-mi inima ta ... Nefericirea ta este izvorata din conditia precara a inimii tale. Avem inimi impietrite, bolnave. Nu mai santem sensibili la Dumnezeu si la lucrurile cu adevarat valoroase si vesnice. Ne entuziasmam pentru fleacuri si ramanem nesimtitori la intentiile si planurile lui Dumnezeu cu noi si cu lumea.Incheiere: ti se pare Dumnezeu "costisitor". Mai fati inca o data socoteala. El a venit ca sa-ti ia problemele, pacatele si inima ne aducatoare de fericire. In locul acestora, Dumnezeu iti ofera prin Cel nascut in iesle: pace, neprihanire si bucurie in Duhul Sfant. Primeste darul lui Dumnezeu!

 

 2. Daruri pentru Noul Nascut (II)

Text: Luca 1:26-38

Introducere:

1. Da-i planurile si visurile tale.

MARIA si IOSIF erau logoditi si aveau minunate palnuri de viitor. Dumnezeu a "dat buzna" in viata lor si le-a oferit alceva. Acceptarea voieie lui Dumnezeu a insemnat renuntare la planurile si visurile lor.la prima vedere asa ceva pare dureros si devastator. Poate chiar asa si este. Dumnezeu nu ramane insa dator.Un proverb spune ca la fundul fiecarui pahar de bere al lumii gusti drojdia amara, dar la fundul fiecarui pahar de pelin dat de Domnul se gasaeste intotdeauna miere.Noi nu ne putem inchipui inca slava si cinstea Mariei in timp si eternitate. O vom vedea in curand!

@ Toti oamenii folositi de Dumnezeu au avut un moment al "frangerii". Profeti si Judecatori, misionari, pastori si evanghelisti au trebuit sa "renunte" la ei, ca sa se dea Domnului. Rasplata lor va fi mare!Traim vremuri in care oamenilor, pana si crestinilor din Biserici le este frica sa se dea Domnului in intregime. De aceea si lucrarea Domnului este asa cum este. Moodt spunea ca lumea nu a vazut inca ce poate face Dumnezeu cu un om care i se da Lui in intregime!

2. Da-i "putinul" pe care-l ai.

HANGIUL i-a dat Domnului un loc umil in iesle, si Dumnezeu l-a bagat in istorie.

@ Moastele din Egipt au fost rasplatite de Dumnezeu pentru "putin" (Exod 1:21)

@ Sutasul n-a fost nici el uitat (Luca 7:5)

@ Un copilas i-a dat Domnului cateva piini si citiva pesti.

3. Da-i atentia, timpul, oboseala si inchinarea ta.

MAGII au facut aceasta si au descoperit Pruncul si mantuirea.

Incheiere: Tu ce-i dai Noului Nascut?

 

 3. Darul nespus de mare

Text: 2 Cor. 9:15; Isaia 9:6-7

Introducere: Acest verset apare intr-un context care vorbeste despre darnicia crestina. Concluzia lui Pavel este ca "noi dam pentru ca El ne-a dat mai intai", tot asa cum "noi Il iubim, pentru ca El ne-a iubit mai intai".Ce ne-a daruit Dumnezeu? Este suficient astazi sa citam doua texte despre Domnul Isus: Ioan 3:16 si Isaia 9:6-7. Dumnezeu ne-a daruit toate lucrurile "in Christos". Cine este acest "dar nespus de mare", pe care ni L-a trimis Dumnezeu?

1. Umanitatea Lui. v.7

Textul din Isaia spune: "ni s-a nascut". Noua ni s-a nascut, tot asa cum spui lui Doru i s-a nascut un copil. Tot asa cum ingerii le-au spus pastorilor: "Astazi in cetatea lui David vi s-a naascut un Mantuitor, care este Christos, Domnul".Dumnezeu Ceator venit in chip de creatura este unul dintre cele mai imense daruri facute omenirii. "Darul Lui nespus de mare". Cine ar putea sa explivce aceasta intrupare? Dumnezeu adevarat si totusi si ... om adevarat!

2. Dumnezeirea Lui. v.7

"Un Fiu ni s-a dat". La sfarsitul acestor zile ne-a vorbit prin Fiul". Cine este El. Textul din Evrei 1:1-14 ni-L prezinta in toata maiestatea Lui. Veacuri la rand vom descoperi in Domnul Isus lucruri noi si nepatrunse. El s-a facut ca noi pentru o vreme, dar va fi totdeauna deosebit de noi. Intre fii de Dumnezeu, El este Unicul Fiu, Cel intai nascut din toata creatia. Ca si Toma, vom spune mereu: "Domnul meu si ... Dumnezeul meu!"Intr-o polemica cu mormonii, un pastor le-a spus la un moment dat: stiti ca invatatura dumneavoastra este biblica?" Surprinsi, mormonii au ridicat mirati din sprancene. "Da, le-a spus pastorul, va rog sa cititi Geneza 3:5. Acolo se afla pentru prima oara expusa doctrina dumneavoastra despre dorinta omului de a deveni Dumnezeu. Numai ca este o invatatura a ... diavolului!"

3. Demnitatile Lui. v.7

a. Minunat - tradus si prin "tainic", ca in Judec. 13:18. Domnul Isus este o minune pe care nu o vom putea pricepe nicodata.

b. Sfetnic - El stie toate lucrurile, pentru ca toate lucrurile au fost facute prin El.

c. Dumnezeu tare - EL GHIBOR - Cel Atotputernic.

d. Parintele vesniciilor - AV  AD - Iata doar cateva texte care ni-L prezinta asa: Ioan 1:3; Col. 1:6; Evrei 1:2

e. Domn al pacii - SAR SALOHIM - Cel prefigurat de Solomon si de Melhisedec.

4. Lucrarea Lui v.7.

"Eu pentru aceasta am venitt in lume" ca sa fiu Imparat. In rugaciunea Domneasca, El ne-a invatat sa zicem: "Vie imparatia Ta".Sa nu credeti vreodata ca ne-a lasat pe noi sa-i zidim Imparatia. El i-a zi lui Petru: EU voi zidi Biserica Mea". Dincolo de toate stradaniile noastre trebuie sa fie intotdeauna initiativa Lui. Altfel zidim degeaba, in firea paminteasca.Uitati-va la felul de lucru din Bisericile crestine de astazi. Vai, de cite ori lucrarea este mai mult a noastra, decit a Lui! Zidim cu strategiile noastre, dar nu tinem cont de strategia Lui. Ne intereseaza mai mult cladirile, formatiile muzicale, numarul de ascultatori si diplomele celor ce predica. Din cauza aceasta obtinem rezultatele noastre, nu rezultatele Lui. Din motivatii firesti si cu metode si mijloace firesti, umplem cladirile adunarilor cu multimi de oameni "firesti".
O, de-am sti sa-L chemam mai mult pe El la lucru si sa-L lasam pe El sa ne foloseasca asa cum vrea El, cu dragostea Lui de oameni, cu chemarea Lui la neprihanire, cu invazia sfinteniei si cu roadele binecuvantate ale Duhului Sau!

5. Rivna Lui. v.7

"Iata ce va face rivna Domnului ostirilor". Daca cineva poate face ceva in universul acesta, atunci Dumnezeu poate! Este minunat sa stim ca El este la lucru. "Ma duc sa va pregatesc un loc" etc. Cine stie ce ne va mai darui Dumnezeu prin Christos?

Incheiere: "Darul Sau nespus de mare", este o expresie cum nu se poate mai nimerita pentru ziua nasterii Domnului. Deschide-ti inima sa primesti darul trimis de Creatorul lumii.

 

Iata o predica despre cei care au "fost acolo". In atitudinea lor, ne putem identifica atitudinile noastre:

4. MARTORII NASTERII

Introducere: Nasterea Domnului Isus s-a intimplat printre oameni ca mine si ca tine. Iata o rapida trecere in revista a lor. Incearca sa te recunosti intr-unul dintre ei.

1. MARIA - Luca 1:26-38

Semintia lui Iuda
Neprihanita
Roaba Domnului - logodnica !?!

2. IOSIF - Mat. 1:18-25

Semintia lui Iuda
Neprihanit Bun la inima
Tata de imprumut

3. HANGIUL - Luca 2:1-7

Recensamintul lui Cezar
Un om cu casa plina
Un om cu o inima buna

4. PASTORII - Luca 2:8-20

Oameni simpli, la datorie
Primitorii Evangheliei
Primii inchinatori
Primii vestitorii ai Evangheliei

5. INGERII - Luca 1:5-20; 2:9-14

Mesagerii cerului
Suita de sarbatoare
Cintaretii slavei

6. MAGII - Mat. 2:1-12

Vesnicii cautatori
Pastratorii traditiei lui Balaam
- "O stea rasare din Iacov..." Gen. 39
Oamenii gata sa asculte si sa se inchine

7. IROD - Mat. 2:1-19

Uzurpatorul - un idumean pe tronul lui David
Ucigasul - obsedat de putere, si-a ucis sotia si copiii, acum ucide pruncii

Incheiere: Din care categorie faci tu parte? Vesnicia ta depinde de aceasta!

Iata cateva predici despre "Nasterea Domnului Isus ca implinire a tiparelor profetice

 

5. ISUS - FIUL LUI DAVID

Introducere: Fara nici o indoiala, persoana Domnului Isus este unica in multe feluri. Magii i s-au inchinat si i-au adus daruri: aur, smirna si tamiie. Oricine poate vedea in aceste simboluri proclamatia "oficiilor" mesianice pe care avea sa le indeplineasca Isus: imparat, profet si preot. Le vom lua pe rind, in trei studii consecutive si le vom privi de aproape.

I. Mesia trebuia sa vina din Iuda (Gen. 49:10)

Mat. 1:1 - "Fiul lui David"

Apoc. 22:16 - "Radacina si saminta lui David" - Radacina este originea, iar Saminta este fructul. El este inainte si dupa David

Luca 1:68-69 - Zaharia vorbeste despre Fiul lui David

Luca 2:11 - Ingerii Il vestesc pe cel nascut "In cetatea lui David"

Luca 20:41-44 - Domnul Isus Insusi se prezinta ca Fiu al lui David

Mat. 21:5, 8-9, 15 - Noroadele Il proclama ca Fiu al lui David

II. Semnificatia acestei numiri

Totul a Inceput cu dorinta lui David de a-I zidi Domnului o casa:

a. - O dorinta omeneasca - 2 Sam. 7:1-3
Bine intentionata
Limitata in intelegere
Neinteleapta

b. - O binecuvintare dumnezeiasca - 2 Sam. 7:4-16

Facuta prin har v.8-11
Perpetua v. 12-15
Mesianica v. 16

c. O concluzie iluminata - 2 Sam. 17:17-29

Smerirea v.18, 28
Uimirea v.19-23
Recunostinta v.24
Cererea v.25-29

III. Implinirea profetiei

In intruparea din Betleem
In viata si lucrarea de la prima venire
In revenirea Lui si instaurarea Imparatiei - Amos 9:11-12; Fapte 15:16-18

Incheiere: Este El si Imparatul tau?

 

 6. ISUS - MARELE PREOT

Introduceere: Domnul Isus Imparat si Preot in acelasi timp? Cum se poate asa ceva? Ca sa fie imparat, trebuia sa vina din semintia lui Iuda (Gen. 49:10), iar ca sa fie Mare Preot, trebuia sa vina din semintia lui Levi (?) (Ex. 29; Num. 18) Controversa este dezbatuta si rezolvata in epistola catre Evrei, capitolul 7.Iata de altfel toate trei texte de care ne vom folosi: Gen. 14:17-24; Ps. 110:4; EVREI 7

1. Argumentul istoric: MELHISEDEC si AVRAAM - Evrei 7:1-10

- El a fost si imparat si preot (v.1) @ O alta "Rinduiala"!
La evrei functiile erau separate: 2 Cr.26:11-21)
- El are un nume semnificativ (v.2b) Melhisedec = "Imparat al neprihanirii" "Imparat al Pacii" (Salem) Ps. 72:7; Evrei 12:10-11
- El a primit "zeciuiala" (v.2a) Evrei 7:4-10

2. Argumentul doctrinar: CHRISTOS si AARON - Evrei 7:11-25

"Rinduiala" lui Aaron s-a ispravit, fiind temporara. "Randuiala" lui Melsedec este vesnica ! De ce a pus Dumnezeu capat preotiei lui Aaron?

Legea si preotia au fost "nedesavirsite" - Evrei 7:18-19

Dumnezeu a facut un juramint - Evrei 7:20-22

Un Preot vesnic pentru o mintuire "vesnica" - Evrei 7:23-25

3. Argumentul practic: CHRISTOS si CREDINCIOSUL - Evrei 7:26-28

Cerinte pentru un preot: SEPARAREA si SFINTIREA. Un preot intinat nu putea sluji.

Christos este acum "separat de pacatosi" - fiind in cer

Christos este "sfint" - n-a trebuit sa aduca jertfa pentru Sine

Incheiere: Cum am putea neglija un astfel de Mare Preot? - Evrei 7:22; 4:14-16.

 

 7. ISUS - PROFETUL SUPREM

Introducere: Imparat, Mare Preot si ... Profet

I. Argumente

Anuntul lui Moise - Deut. 18:9-22
- Dincolo de slujba Legii
- Dincolo de slujirea Preotilor

Invatatura Bisericii primare - Fapte 3:19-26 7:37-38
- Isus este Cuvintul

Anuntul catre Evrei - Evrei 1:1-4
- Cel din urma este si Cel mai mare

Marturia lui Isus insusi - Ioan 14:7-11, Ioan 5:19; 7:16-17; 8:25-29; 12:49

Proclamatia din ApocalipsaApoc. 1:1-3;19:10b

II. Insemnatate

Ni-L descopere pe Tatal
Ne face cunoscut voia Tatalui

Incheiere: Luati seama la El!!! (Evrei 12: 18-29)

Exista o expresie care ne vorbeste despre "plinirea vremii." Despre ce "vreme este vorba" ? Iata trei raspunsuri intr-un ciclu de trei predici

 

 8. Vremea asteptarii

Text: Totusi intunerecul nu va imparati vesnic pe pamintul pe care este acuma necaz - Isaia 9:1

Introducere: Intunerecul este definit ca LIPSA de lumina. El nuexista prin sine, ci doar arata o absenta a unui lucru bun. Nu este de mirare ca, simbolic, intunerecul il reprezinta pe Satan si lucrarea Lui (Luca 22: 53; Col 1:13; Ioan 1:5; 3:19; Efes. 6:12), in timp ce Dumnezeu este aratat ca Lumina.Cind vorbim de intunerec ca simbol, el se aplica LIPSEI de cunostinta despre Dumnezeu si LIPSEI de moralitate. Exista un intunerec al necredintei care produce intunerecul decadentei in pacat.

In Geneza 1, Dumnezeu a zis: "Sa fie lumina!", cum de s-a facut deci noapte in inimile oamenilor? Raspunsul il gasim in capitolul 1 din Romani. Exista trei trepte de coborire in intunerec:

1. Treapta instrainarii (Rom. 1: 18-21)

2. Treapta idolatrizarii (Rom 1:22-25)

3. Treapta animalizarii (Rom. 1:26-32)

Incheiere: Traim astazi o alta vreme a asteptarii. Suntem gata? Impreuna cu Isaia, strigam si noi: "Strajerule, mai este mult din noapte?" (Isaia 21:11) Pavel ne anunta ca "Noaptea aproape a trecut" , se aspropie ziua" (Rom 13:12). Tot el ne avertizeaza ca "Ziua Domnului va veni ca un hot noaptea" (1 Tes. 5:), "Noi nu suntem fii ai noptii, nici ai intunerecului", spune el (1 Tes. 5:5) Cine L-a primit pe Domnul Isus in inima, Il asteapta sa vina si in glorie. Lumina va birui! Cind Dumnezeu va fi totul si in toti, vom umbla si ne vom bucura in Lumina Lui (Apoc. 21:23-25).
 

 9. Vremea pregatirii  

Evrei 1

 10. Vremea implinirii

Luca 2:6

 

Iata un ciclu de predici grupate in jurul "tainei". Dumnezeu lucreaza in mod tainic, neinteles de noi. Minunile acestea sunt amprentele dumnezeirii asupra istoriei umane.

 

 11. Taina nasterii din fecioara

Text: Mat. 1:18-25, Luca 1:26-38

Dumnezeu a facut femei sterpe sa nasaca : Rebeca - Gen. 25:21; Rahela Gen. 29:31; Mama lui Samson - Jud. 13:2; Ana - 1 Sam. 1-2 si a redat puterea de a naste la doua femei trecute de menopauza: Sra - Gen. 18:11 si Elisabeta - Luca 1:7.

Ce s-a intimplat cu Maria a fost insa unic si irepetabil. Isus putea sa vina si pe alta cale, dar Dumnezeu a ales-o pe aceasta. Evenimentul ne este redat din perspectiva logodnicului (Mat. 1:18-25) si din perspectiva Mariei (Luca 1:26-38). NUmai crestinii au luat aceasta relatare in serios. Contemporanii n-au acceptat-o {Ioan 8:41 - "noi nu suntem copii nascuti din curvie" (...ca tine)}. Isus a ales calea umilintei si rusinii.

 12. Taina locului de nastere

Mica 5:2-3

Un Dumnezeu care are har pentru lucrurile umile. Care sunt locurile in care se "face istoria"? Roma, Moscova, Washington, Paris, Londra? Ierusalimul ceresc?

13. Taina intruparii lui Dumnezeu intr-un prunc

Luca 2:5-7, Fil. 2:5-11

Creatorul devine creatie. El a facut pamintul pe care a venit, paiele pe care a fost asezat in iesle, pomul din care i-a fost croita crucea, piatra pe care i-au asezat-o peste mormint.

 14. Taina stelei calauzitoare

Mat. 2:1-12

O indeletnicire interzisa evreilor i-a adus pe magi la Mesia. Ipoteza unei conjuncturi stelare nu are interes pentru mine. Cred ca a fost o stea speciala, cu o miscare specifica si cu posibilitatea de a calauzi spre un anumit loc.

Putem fi noi astfel de stele calauzitoare?

 15. Acceptarea voiei lui Dumnezeu

Text: "Iata roaba Domnului, faca-mi-se dupa cuvintele Tale ...".

Introducere: Cand este ultima oara cand ai spus: "Doamne, nu cum vreau eu, ci cum voiesti Tu" ?

Orice Creator isi imprima voia in lucrurile create de El (mecanic, compozitor, artist, etc.). Universul acesta este creatia unui Arhitect desavarsit care si-a hotarat voia si si-a publicat-o in Cuvantul Scripturii. Daca veti citi impreuna cu mine textul din Efes. 1:3-11, vom vedea impreuna de cate ori este pomenita "voia" aceasta suverana si desavarsita a lui Dumnezeu (v. 5; 9, 11).

Unul din cel mai grele lucruri pe care le intalnim in cresterea copiilor nostri este incapatanarea lor de a spune :"Nu vreau", sau "Asa vreau eu!" Aceiasi problema o are si Dumnezeu in relatia cu oamenii pamantului. Desi creati de Dumnezeu, acceptam doar cu greu si nu intotdeauna sa facem "voia lui Dumnezeu."

Haideti sa privim la cateva exemple din care putem invata ca supunerea este singura cale spre propasirea viitoare. "n universul acesta nu pot exista doua vointe suverane; a lui Dumnezeu si a ta ... Trebuie sa invatam sa spunem "Faca-se voia Ta, Doamne."

I. In cazul Mariei, mama Domnului Isus si a lui Iosif

Amandoi erau in preajma casatoriei; aveau vise de implinit si planuri de infaptuit. Dumnezeu a "dat buzna" in viata lor si ei au trebuit sa spuna: "Faca-mi-se dupa cuvintele Tale ..." Numai vesnicia va arata ce rasplata extraordinara vor primi acestia doi pentru supunerea lor !

II. In cazul Domnului Isus

S-a nascut dupa voia Domnului: Ps. 40:7; Evrei 10:5-7. Iata-Ma (in sulul cartii este scris despre Mine), vin sa fac voia Ta Dumnezeule!"

A trait si a vorbit dupa voia Domnului: Ioan 4:34: "Mancarea Mea este sa fac voia Celui ce M-a trimis si sa implinesc lucrarea Lui." Ioan 5:30: "Eu nu face nimic de la Mine insumi: ... pentru ca nu caut sa fac voia Mea, ci voia Tatalui, care M-a trimis."

III. In cazul ucenicilor

Crestinismul nu este doar o recitare de crezuri teoretice, ci o viata traita dupa voia lui Dumnezeu:

"Nu oricine-Mi zice: Doamne, Doamne!" va intra in "mparatia cerurilor, ci cel ce face voia Tatalui Meu care este in ceruri" (Mat. 7:21)

"Iata mama Mea si fratii Mai! Caci oricine face voia Tatalui Meu care este in ceruri, acela "mi este frate, sora si mama." (Mat. 12:50).

"Tatal nostru care esti in ceruri, ..., faca-se voia Ta, precum in cer si pe pamant." (Mat.6:10).

IV. In viata fiecaruia dintre noi

Ucenicia Ta si a mea se masoara in ascultarea de voia Domnului.

"Va indemn, dar, fratilor, pentru indurarea lui Dumnezeu ... ca sa puteti deosebi bine voia lui Dumnezeu: cea buna, placuta si desavarsita.

Este buna, pentru ca vine de la un Dumnezeu BUN. Nimeni nu-ti doreste mai mult binele ca Dumnezeu.

Este placuta in rezultatele ei, chiar daca vremelnic (asemenea multor altora) trebuie sa trecem prin situatii neplacute.

Este desavarsita pentru ca vine din partea unui Dumnezeu desavarsit. Cea mai buna definitie a voiei lui Dumnezeu este aceasta: "Ceea ce ai face si tu din toata inima, daca ai cunoaste toate amanuntele."

In finalul judecatii, toti oamenii ii vor da dreptate lui Dumnezeu. Cand El ne va explica toate amanuntele, vom intelege ca El a avut dreptate. Daca si tu ai sti totul despre Satan si despre pacatul distrugator din univers, daca ai sti totul despre iad si despre rai, ai face chiar acum si din toata inima voia lui Dumnezeu.

Incheiere: Voia lui Dumnezeu este ceea ce ai face si tu insuti, daca ai cunoaste "toate" amanuntele.
1 Ioan 2:17 "Caci lumea si pofta ei trece; dar cine face voia lui Dumnnezeu ramane in veac.

 

Un alt ciclu de predici se poate centra pe un studiu in "cantarile" prilejuite de Nasterea Domnului Isus:

 

 16. Ce invatam din cantarea Mariei?

Text: 1:45-55

Introducere: Iata o femeie remarcabila de la care avem ce invata. Neamurile ii vor zice: "Fericita" pentru ca a stiut sa traiasca viata dupa voia Domnului. Iata cateva axiome din viata si cantarea Mariei:

I. Nu exista colaborare cu Dumnezeu fara CREDINTA.

v. 45: "Ferice de aceea care a crezut; pentru ca lucrurile, care i-au fost spuse din partea Domnului, se vor implini."

In Nazaret, Isus n-a putut face multe minuni "din pricina necredintei lor" El "se mira de necredinta lor."

"Si fara credinta este cu neputinta sa-i fim placuti Lui." Cum stai cu credinta ?

II. Nu exista educatie fara CUNOASTEREA SCRIPTURILOR.

Cantarea Mariei este o varianta a cantarii Anei din 1 Sam. 2. America a interzis Biblia in scoli, dar o raspandeste in puscarii. N-ar fi mai bine daca ar recunoaste valoarea Bibliei inca de la inceput? Prefer un analfabet cu cunoastere de Scripturi, decat un doctorant ignorant in Biblie!

III. Nu exista binecuvantare fara MULTUMIRE.

v.46: "Sufletul meu mareste pe Domnul."
Orice altfel de stare este sinonima cu "cartirea" Israelului in pustie!

IV.  Nu exista salvare fara POCAINTA

v. 47: ... mi se bucura sufletul in Dumnezeu, Mantuitorul meu."

Pana si o fecioara neprihanita ca Maria are nevoie de un Mantuitor!

V. Nu exista umblare cu Dumnezeu fara EXPERIENTE PERSONALE.

v.49: "Cel Atotputernic a facut lucruri mari pentru mine. Care a fost ultima ta experienta cu Dumnezeu saptamana aceasta?

VI. Nu exista viitor fara temelia PROMISIUNILOR LUI DUMNEZEU.

v. 54,55: "si-a adus aminte de indurarea Sa, dupa cum fagaduise parintilor nostri, - fata de Avraam si samanta lui in veac."

Stam si astazi pe temelia acestor promisiuni: "Si iata ca Eu sunt cu voi pana la sfarsitul veacului!"

 17. Cantarea Elisabetei

 18. Cantarea lui Zaharia

19. Cantarea ingerilor

 

Un alt ciclu de predici de Nasterea Domnului poate fi facut prin prisma "surprizelor"

 20. Surpriza Mariei

 21. Surpriza lui Iosif

 22. Surpriza Pastorilor

 23. Surpriza magilor

 24. Surpriza lui Irod

 25. Surpriza hangiului

 

 Nasterea Domnului imparte timpul si omenirea in doua. Iata o predica despre aceste doua alternative:

 

 26. O profetie implinita ?

Isaia 9:1-7

Textul acesta ne pune in fata o serie de alternative posibile. Ne-am obisnuit sa ni le apropiem pe cele pozitive, dara oare este asa ?

I. INTUNEREC sau LUMINA

"Totusi intunerecul nu va imparati vesnic pe pamintul ..."

" ..Poporul care umbla in intunerec vede o mare lumina; peste cei ce locuiau in tara umbrei mortii rasare o lumina."

II. NECAZ sau BUCURIE

"... in care acum este necaz." "Tu inmultesti poporul, ii dai mari bucurii; si el se bucura inaintea Ta, cum se bucura la seceris, cum se veseleste la impartirea prazii."

III. ROBIE sau LIBERTATE

"Caci jugul care apasa asupra lui, toiagul care-i lovea spinarea, nuiaua celui care-l asuprea, le-ai sfarimat, ca in ziua lui Madian."

IV. RAZBOI sau PACE

"Caci orice incaltaminte puratta in invalmasala luptei si orice haina de razboi tavalita in singe, vor fi aruncate in flacari, ca sa fie arse in foc."

Toate aceste alternative pot avea un sfirsit fericit, caci ...

" ... un Copil ni s-a nascut, un Fiu ni s-a dat ..."
Cel care poate schimba raul in bine, blestemul in binecuvintare este Domnul Isus, Mintuitorul lumii. El n-o face insa decit atunci si scolo unde:

" ...domnia va fi pe umarul Lui" !
Cum stai tu cu aceasta problema? I-ai dat voie sa domneasca in viata ta ?

Privind multimea de "personaje" ale lumii care se inghesuie sa cinte sau sa participe la serbari "de Craciun" nu se poate sa nu spui ca si Shakespeare in celebra piesa "Hamlet": "Este ceva putred in Danemarca!" Multi care par ca-l adora si-l mingiie pe Pruncul legat in scutece si asezat intr-o iesle, L-ar rastigni iarasi daca le-ar incapea pe mina. Din clipa in care El le-ar atrage atentia asupra pacatului din vietile lor, din clipa in care El le-ar face observatii asupra vietii lor desfrinate, ei I s-ar ridica impotriva:

"Da ce se baga El in viata noastra? Cine-i da dreptul acesta? Ce-L priveste pe El cum traim noi? Cum de indrazneste? Cine se crede El ca este? Dumnezeu ? ..."

Da, Cel nascut in staulul Betleemului este chiar Dumnezeu insusi, iar cei care se fec astazi ca Il adora si-I cinta ar face mai bine sa-si dea seama ca Cel nascut atunci este astazi pe tronul cerului si vrea sa fie primit ca Domnul peste vietile noastre. Cine nu-L asculta cu viata pe Isus, n-are dreptul sa-i cinte cintece de leagan si colinde. Un astfel de om se pacaleste doar pe el insusi.

 

In confuzia generala, este necesara cateodata o clarificare. Iata o astfel de incercare:

 

 27. De ce a venit Isus la noi?

Text: Ioan 1:1-18

El a coborit ca sa ne inalte, s-a dezbracat ca sa ne imbrace in slava, s-a lasat urit, ca noi sa putem iubi cu puterea Lui, a luat chip de rob ca sa ne poata numi prieteni, s-a dat mortii ca sa putem avea viata. (Marius Cruceru)

Spre deosebire de "sinoptici" care ne scriu despre nasterea Domnului Isus, apostolul Ioan ne scrie despre "intruparea" Fiului lui Dumnezeu. Deosebirea de perspectiva este categorica si determina felul in care este asezat materialul in Evanghelie. Sinopticii descriu "de jos", din punctul nostru de vedere, cu pastori si magi, cu Irod si cu Maria, Iosif, Zaharia, Elisabeta, Simeon si Ana. Ioan descrie "de sus", de aceia la el nu apar cei deja amintiti.

I. Ca sa poata comunica in mod efectiv cu noi

"La inceput era Cuvintul, si Cuvintul era cu Dumnezeu, si Cuvintul era Dumnezeu."- Ioan 1:1-3; 14-15; 18

Ioan vorbeste in termeni de "comunicare". Isus este "Cuvintul" haina gindului altfel necunoscut, "chipul Dumnezeului Celui nevazut".

II. Ca sa ne "lumineze" prin cunoasterea Sa

"Lumina aceasta este adevarata Lumina, care lumineaza pe orice om, venind in lume." - Ioan 1:4-9

Chiar si "iluminatii" magi ai Rasaritului au avut nevoie de lumina stelei ca sa inteleaga vremurile mintuirii si sa ajunga la staulul Betleemului!

III. Ca sa ne "inrudeasca" cu Dumnezeu

"Dar tuturor celor ce L-au primit, adica celor ce cred in numele Lui, le-a dat dreptul sa se faca copii ai lui Dumnezeu." - Ioan 1:10-13

El a intrat in familia noastra, ca si noi sa putem intra in familia Lui cereasca.

IV. Ca sa ne rascumpere prin moartea Sa

"Si noi toti am primit din plinatatea Lui, si har dupa har." - Ioan 1:16-18

"Legea" venita prin Moise ne-a adus condamnarea vesnica. "Harul si Adevarul" aduse de Domnul Isus ne dau acum viata. Ioan va demonstraa cest al patrulea punct al "proologului" in cele 21 de capitole ale Evangheliei.

Un om cu un rol pivotal in scurgerea evenimentelor a fost Zaharia. Iata o predica depsre "problemele lui".

 

 28. Problemele lui Zaharia

Text: Luca 1:5-25

Introducere: Undeva pierdut printre magi, pastori si ingeri, in peisajul Sarbatorii de nasterea Domnului se afla si Zaharia. Un studiu asupra vietii lui ne este recomandat de evanghelistul Luca, care a facut cercetari "cu deamaruntul" si a socotit necesar sa ne lase aceste informatii despre preotul neprihanit, ales sa fie tatal premergatorului mesianic: Ioan Botezatorul.

Se poate sa fie cineva neprihanit si totusi sa aibe rugaciuni neascultate? Se poate sa fie cineva credincuios si totusi sa se poarte ca unul lipsit de credinta? Se poate ca sa slujesti Domnului, dar sa nu fi gata sa te pui la dispozitia Domnului?

Acestea sunt intrebari stanjenitoare. Raspunsul la ele se gaseste in acest scurt pasaj plasat ca un preambul al evangheliei lui Luca.

I. Zaharia - un neprihanit neascultat.

Se poate sa fii neprihanit si totusi sa ramai cu rugaciunile neascultate?

In lumea in care a trait atunci, Zaharia este o exceptie fericita. Gasim scris despre el si despre nevasta sa Elisabeta ca "amandoi erau neprihaniti inaintea lui Dumnezeu si pazeau fara pata toate poruncile si toate randuielile Domnului" (Luca 1:6). Versetul imediat urmator ne spune ca cei doi "n-aveau copii, pentru ca Elisabeta era stearba; si amandoi erau inaintati in varsta."

Priviti-i cu simpatie! Doi oameni batrani ca doi pomi tomnateci cu ramurile goale. Cuibul casei lor nu cunoscuse ganguritul de copil. Dumnezeu le refuzase bucuria dobandirii de copii. Mai ales in contextul cultural de atunci, aceasta semana cu o pedeapsa divina si era motiv de rusine si ocara (Luca 1:25).

II. Zaharia - un preot cu un paradox

Urmasii lui Aaron erau pe atunci cu miile. Multimea de preoti era impartita in cete care se succedau lunar in indeplinirea indatoririlor de la Templu. Din cauza numarului mare, majoritatea preotilor nu aveau sansa de a intra in Templu pentru slujire. Ca sa intri in locul sfant, trebuia sa ai sansa de a fi tras la sorti. Un preot avea dreptul sa intre o singura data in slujirea din interiorul Templului. In anul si luna aceea, sortul a cazut tocmai pe Zaharia. Fara indoiala ca bucuria i-a fost mare. Totusi, din inaltimea cerului Dumnezeu vede uraganul care se zbatea in inima neprihanitului preot si trimite un inger cu o veste buna. Ce vazuse Dumnezeu in sufletul lui Zaharia?

Problema lui Zaharia era una de credinta si credibilitate. Cum putea el, un om care toata viata s-a rugat pentru un copil si nu a fost ascultat de Dumnezeu sa duca rugaciunile oamenilor de afara si sa le aseze pe altar. "In ceasul tamaierii, toata multimea norodului se ruga afara" ne spune Luca (Luca 1:10). Inauntru, Zaharia, cu inima indoita punea cererile norodului pe altarul rugaciunii. Tamaia se ridica in sus, dar Zaharia ezita sa iasa afara. Preotul avea o problema: cum sa le spuna oamenilor ca Dumnezeu le-a ascultat rugaciunile cand el insusi era un om cu rugaciunile neascultate?

Despre toata aceasta paradoxala situatie aflam din cuvintele ingerului. Iata ce-i spune el lui Zaharia:

"Nu te teme Zahario; fiindca rugaciunea ta a fost ascultata. Nevasta ta Elisabeta iti va naste un fiu, caruia ii vei pune numele Ioan" (Luca 1:13).

II. Zaharia - un credincios necredincios

Al treilea lucru pe care-l observam la Zaharia este socanta sa lipsa de credinta. "Din ce voi cunoaste lucrul acesta? Fiindca eu sunt batran si nevasta-mea este inaintata in varsta" (Luca 1:18). (Observati ca despre un barbat se poate spune ca este "batran", dar despre o femeie poti spune doar ca este "inaintata in varsta"!).

Remarcati cat de "scandalizat" este ingerul de raspunsul lui Zaharia: "Eu sunt Gavril, care stau inaintea lui Dumnezeu; am fost trimis sa-ti vorbesc si sa-ti aduc aceasta veste buna!"

Altfel spus: "Eu vin la tine din fata lui Dumnezeu. La noi, Dumnezeu spune si ... se face! Cum de indraznesti tu, un fir de praf al pamantului sa pui la indoiala cuvintele Celui Atotputernic!"

Inecat de necredinta, Zaharia se afla in randul altor credinciosi cu credinta pusa la incercare. Nu uitati de Avraam si de Sara. Aduceti-va aminte de reactia lor la primirea unei vesti asemanatoare.

Ca si in cazul lui Avraam si al Sarei, si in cazul lui Zaharia, Dumnezeu procedeaza cu ingaduinta pedagocica. Pedeapsele hotarate de El sunt lectii pline de intelepciune si de ... ironie. Nu uitati ca fiul lui Avraam avea sa fie numit Isaac, care tradus inseamna "fiul rasului." Numele ales de Dumnezeu avea sa sune usturator in casa patriarhului. "Fiul rasului vino aici, fiul rasului fa cutare lucru ..."

In cazul lui Zaharia, pedeapsa pentru necredinta este parca si mai plina de ironica disciplinare in dragoste. Dumnezeu spune: "Ai cerut un semn, de semne vei avea parte pana ce se va naste copilul!" si Zaharia a ramas mut chiar in clipa aceea: "Cand a iesit afara, nu putea sa le vorbeasca ... El le facea SEMNE intr-una si a ramas mut" (Luca 1:22). Ocara aceasta avea sa fie ridicata de peste Zaharia doar dupa nasterea copilului: "si au inceput sa faca semne tatalui sau, ca sa stie cum ar vrea sa-i puna numele. Zaharia a cerut o tablita de scris si a scris, zicand: ..." A scris, zicand ... I-a revenit vocea in momentul in care si-a asezat pe tablita propria declaratie de credinta: "Numele lui este Ioan" (dupa cuvintele ingerului).

Un neprihabit neascultat, un preot cu o problema, un credincios fara credinta. Ce invatam din toata aceasta intaplare cu Zaharia?

Iata cateva concluzii posibile:

1. Dumnezeu nu ne asculta dupa cum cerem noi, ci dupa hotararile lui intelepte! Cand Dumnezeu spune un ,Nu!" la nivelul cererilor noastre, El spune un "Da" la un nivel infinit superior al hotararilor Lui. Daca le-ar fi dat lui Zaharia si Elisabetei un copil atunci cand au cerut ei, cei doi a fi avut soarta tuturor parintilor anonimi din istorie. Dumnezeu hotarase insa ceva mult mai mult pentru acesti doi oameni neprihaniti. Ca rasplata pentru ascultarea lor, Dumnezeu li l-a daruit pe "cel mai mare om nascut din femeie", pe Ioan Botezatorul.

2. Dumnezeu cunoasteproblemele inimii noastre si este gata sa le raspunda. Pentru a linisti cugetul lui Zaharia, Dumnezeu a fost gata sa trimeata un inger. Pentru tine si pentru mine, Dumnezeu L-a trimis pe insusi Fiul Sau, iar astazi avem cu noi pe insusi Duhul Sfant! Cat de bun si gingas este Dumnezeu cu cei care se incred in El!

3. Ai grija atunci cand esti ispitit sa ceri semne! S-ar putea sa le primesti, dar s-ar putea sa te si coste! Uita-te la patania lui Avraam, uita-te la ce a patit Zaharia si ... crede! Orice ascultare imediata ne scuteste de agonia pedepselor pedagogice. Cand ne mai pedepseste, Dumnezeu nu o face pentru pacatul savarsit de noi (pentru aceasta a platit Isus pe cruce), ci pentru educarea caracterului nostru si pentru evitarea viitoare a greselilor.

Pentru exegetul atent, intrebarea care se ridica este: "De ce a ales Luca sa aseze acest episod semnificativ la inceputul Evangheliei sale? Unul din raspunsurile posibile este si ca Luca se pregatea sa scrie unora care nu l-au avut pe Dumnezeu in experienta lor obisnuita. Destinatarii epistolei erau crestinii dintre Neamuri, poate grecii. Episodul poate fi o avertizare a celor care au religiozitate, dar n-au intimitate cu adevaratul Dumnezeu; un fel de proclamare a faptului ca religiozitatea este simpatizata de Dumnezeu ca pornire pozitiva, dar ea trebuie depasita si implinita printr-o intalnire personala cu Dumnezeul cel viu si cu mesagerii Lui binevoitori.

Zaharia inseamna in traducere "Dumnezeu si-a adus aminte." Fie ca lectiile invatate din acest episod al vietii lui sa ne ramana in memorie pentru umblarea noastra cu Domnul.

 

 29. Irod tremura! Isus traieste!

Dumnezeu ales sa descrie relatia Sa cu noi si prin intermediul unei metafore: pastorul si turma. Dumnezeu, in Christos, se defineste ca Pastorul cel Bun, iar noi suntem, tot in Christos, turma pasunii Lui.

In ciuda atacului satanic care a incercat zadarnicirea planului divin, Pruncul destinat sa fie pastor a fost pastrat in Egipt si adus inapoi in Israel, ca sa-si indeplineasca misiunea anuntata profetic. Isus traieste in virtutea unui plan profetic, care va fi dus la indeplinire.

I.- in ciuda persecutiei Irozilor lumii

"Si tu, Betleeme, tara lui Iuda, nu esti nicidecum cea mai neinsemnata dintre capeteniile lui Iuda; caci din tine va iesi o Capetenie, care va fi Pastorul poporului Meu Israel." - Matei 2:6

II. - in ciuda Rastignirii

-"Atunci Isus le-a zis: "In noaptea aceasta, toti veti gasi in Mine o pricina de poticnire; caci este scris: "Voi bate Pastorul, si oile turmei vor fi risipite." - Matei 26:31

"Dumnezeul pacii, care ... a sculat din morti pe Domnul nostru Isus, marele Pastor al oilor ..." - Evrei 13:20

III. - in lucrarea de mintuire

-"Mai am si alte oi, care nu sunt din staulul acesta; si pe acelea trebuie sa le aduc. Ele vor asculta de glasul Meu, si va fi o turma si un Pastor." - Ioan 10:16

IV. - in bucuria pastorilor credinciosi

- "Si cind Se va arata Pastorul cel mare, veti capata cununa, care nu se poate vesteji, a slavei." -1 Petru 5:4

V. - in linistea turmei Sale milenare

-"Caci erati ca niste oi ratacite. Dar acum v-ati intors la Pastorul si Episcopul sufletelor voastre." - 1 Petru 2:25

"Domnul este Pastorul meu,
nu voi duce lipsa de nimic.
El ma paate in pasuni verzi
si ma duce la ape de odihna."
-Psalmul 23:1

"Eu sunt Pastorul cel bun. Pastorul cel bun isi da viata pentru oi. ... Eu sunt Pastorul cel bun. Eu Imi cunosc oile Mele, si ele Ma cunosc pe Mine, ..." - Ioan 10:11,14

VI. - in Judecata veacului viitor

-"Toate neamurile vor fi adunate inaintea Lui. El ii va desparti pe unii de altii cum desparte pastorul oile de capre." - Matei 25:32

VII. - in rasplatirile veacului viitor

-"Caci Mielul, care sta in mijlocul scaunului de domnie, va fi Pastorul lor, ii va duce la izvoarele apelor vietii, si Dumnezeu va sterge orice lacrima din ochii lor." - Apocalipsa 7:17

 30. Scopurile Întrupării Fiului lui Dumnezeu

 

1-Să ne aducă învăţătura finală a lui Dumnezeu

2-Să ne ofere Modelul caracterului şi comportamentului divin (relaţii perfecte)

3-Să facă ispăşire pentru păcate

4-Să aducă la noi Împărăţia lui Dumnezeu

5-Să se unească El Însuşi cu fiecare credincios

6-Să coboare Duhul Sfânt în noi

7-Să facă posibilă naşterea din Dumnezeu

8-Să ne ducă acolo unde este El

Incheiere: Cate din aceste scopuri au fost realizate in tine?

Un alt posibil ciclu de predici este cel care scoate in evidenta "contraste;e" din evenimentele legate de Nasterea Domnului:

 31. Maria, femeia contrastelor

Deificata de unii, neglijata de altii, Maria este un subiect controversat, o lume a contrastelor. Iata doar doua dintre ele:

I. Puritate la Nazaret, putreziciune la Ierusalim

Un "rege" trebuia sa se nasca "in cetatea lui David", la Ierusalim. Magii vor veni, asa cum se cuvenea, la Ierusalim. Am putea spune ca Dumnezeu a gresit adresa si si-a trimis ingerul acolo unde nu erau sanse sa gaseasca ceea ce cauta. Si totusi ...
La Nazaret este ceea ce nu se gasea in tot Ierusalimul. Peste ani, mai marii lui Israel vor zice "cercetati si veti vedea ca niciodata n-a iesit ceva bun din Nazaret". Si totusi ...
Deasupra crucii, ca sa-l injoseasca pe Isus si ca sa le dea cu tifla evreilor, Pilat va scrie: "Isus din Nazaret, imparatul iudeilor". Si totusi ...

La Nazaret este puritate morala. - o fecioara intr-un targ de hoti. O minune dumnezeiasca, doi oameni care s-au pastrat neprihaniti, in cuida conditiilor potrivnice din jur.

La Nazaret este puritate regala - Iosif si Maria sunt din famila lui David, purtatori ai liniei mesianice.

La Ierusalim este decadenta si coruptie. La Ierusalim este pe tron un "idumean" marcand vremuri de compromis si confuzie nationala.

Concluzia celor de mai sus este ca:

1. Circumstantele nu-ti pot scuza caderile.
Exista trei factori care ne determina destinul:
- ereditatea - Ezechiel: "Parintii au mancat agurida ..."
- circumstantele - Ca in cartea "Print si cersetor"
- personalitatea - aceasta este singura componenta determinanta in fata judecatii lui Dumnezeu. Tu hotarasti ce vei face cu ereditatea si cu circumstantele. Exista oameni pe care-i schimba circumstantele; exista insa altii care schimba ei insisi circumstantele.

2. Circumstantele nu-ti pot garanta succesul.
Nici Ierusalimul si nici prerogativele sfinteniei de la Templu nu au fost de nici un folos. Dumnezeu a trebuit sa caute ce-i trebuia in alta parte.

II. O neprihanita care are nevoie de Mantuitor!

Maria canta: "Mi se bucura duhul in Dumnezeu, Mantuitorul meu" (Luca 1:46). Aceasta femeie a fost suficient de buna ca sa-L nasca pe Fiul lui Dumnezeu, dar insuficient de buna ca sa mearga in cer! Chiar si cel mai reusit exemplar al rasei umane este insuficient de bun pentru a fi primit in slava!

Incheiere: Daca o fecioara ca Maria a avut nevoie de Cineva care s-o salveze si s-o duca in cer, cum stai tu? Care este pozitia ta fata de Dumnezeu? Este El si Mintuitorul tau?

 32. Iosif, necesarul nenecesar

Purtator al unui alt "fauritor de visuri" din cartea Genezei, acest om a avut nu mai putin de patru vise semnificative prin care a fost calauzit de Dumnezeu. Desi trecut adesea cu vederea, acest om caracterixzat de o ascultare exemplara, a fost un instrument foarte necesar in pastrarea in viata a pruncului Isus. Iosif este un om al asucultarii imediate:

I. O ascultare cu sacrificii - Mat. 1:20-25
Primul vis

II. O ascultare cu osteneala - Mat. 2:13-15
Al doilea vis

III. O ascultare bucuroasa - Mat. 2:19-21
Al treilea vis

IV. O ascultare prudenta - Mat. 2:22-23
Al patrulea vis

 33. Paradoxuri de Nasterea Lui

I. Pastori bucurosi, un rege tulburat

II. Magii cautatori, preoti indiferenti

III. Un staul plin si un Templu gol

 

 34. Imparatul imprevizibil

Text: Ieremia 22:24,30; Mat. 1:1-12-18

Introducere: Exista relatii numerice ca aceasta succesiune de trei grupe de patrusprezece neamuri, care contin mesaje cifrate destinate doar celor dispusi sa caute si sa gaseasca diamante ascunse de ochii multimilor. Gematria si, in varianta ei beningna, kabala evreiasca, sunt si vor ramane izvoare de descoperiri date noua de Dumnezeu prin simetriile si simbolismele numerice.

Textul din primul capitol al evangheliei lui Matei este scris in mod deosebit evreilor.  Acestia stiau ca exista o mare prblema cu dinastia davidica si ca Dumnezeu a suprimat dreptul la tron al descendentilor acestei familii pe linia lui Iehonia, cel amintit de Matei in versetul 12. Care este solutia oferita de Dumnezeu acestei "crize a tronului"?

Pe de o parte:

I. Este clar ca Iohonia a fost blestemat. Ieremia 22:24 si 30 fac foarte clar acest lucru. 

II.  Este la fel de clar ca Iehonia apare in cartea neamului lui Christos. Matei o arata foarte clar in primul sau capitol.

Explicatia este in mesajul succesiunile seriior de patrusprezece! Iat-o!

De fapt avem de a face nu cu o serie de trei grupe de patrusprezce, ci cu o serie de trei grupe compuse de 2x7. Pentru ca cifra sapte este cifra unui ciclu complet, cifra implinirii, mesajul numerelor ebraice este o recapitulare si un anunt, de parca Matei ar vrea sa le spuna evreilor:

- Inainte de vremea monarhiei "au fost si iar au fost" (7 plus 7) niste generatii. (De la Avraam pana la David). A fost vremea cautarilor, vremea stabilirii unei familii cu drept transcendental la tronul Imparatiei lui Dumnezeu cu Israelul.

- In vremea monarhieie "au fost si iar au fost", niste generatii (De la David pana la stramutarea in Babilon). A fost vremea dovedirii incapacitatii umane de a domni, o vreme a decadentei treptate si a declinului. Imparatia a trebuit sa fie desfintata vremelnic si Israelul, cu tot cu familia regala, a fost dus in robie.

- In vremea de dupa captivitatea babiloneana, "au fost si iar au fost" niste generatii (de la stramutarea in Babilon pana la Christos). Monarhia, conform blestemului dumnezeiesc, nu a mai fost restaurata. Familia regala a existat in tara, dar n-a avut acces la tron. Conducerea Israelului a incaput pe mana unor impostori. Poporul nadajduia in revenirea lui Mesia si in reinstaurarea Imparatiei.

“Iar nasterea lui Isus Christos a fost asa ...” (Mat. 1:18). Demonstratia celor trei serii de patrusprezece (2x7), este incununata cu solutia oferita de Dumnezeu pentru iesirea din criza: un Imparat venit din spita regala, dar nenascut din tata pamantesc, ferit deci de consecintele blestemului.

Destinata sa accentueze aparitia lui Isus Christos ca Imparat al lui Israel, Evanghelia lui Matei incepe prin a atrage atentia evreilor asupra unui paradox imposibil de rezolvat omeneste. Iohonia a fost blestemat si prin el, toti urmasii familiei lui regale. Daca privim asupra istoriei lui Israel, de la plecarea in robia babiloneana, Israelul n-a mai avut imparat. Dumnezeu s-a tinut de cuvant si nici un urmas al liniei davidice n-a mai urcat pe tronul de la Ierusalim.

A trebuit sa vina "samanta dumnezeiasca" in fecioara Maria. Iosif n-a avut nimic de a face cu nasterea lui Christos. Daca s-ar fi nascut din Iosif, Isus ar fi fost un fiu al lui Iehonia, nascut sub blestem si incapabil sa ajunga la tron.  Fiind insa Fiu al lui Dumnezeu, Isus Christos poate relua "dreptul la tron", si poate reaseza monarhia davidica divina.

Succesiunea de trei serii de cate patrusprezece (2x7) ne vorbeste deci si ne spune:

“Inainte de monarhie au fost niste generatii pregatitoare, in timpul monarhiei au fost niste generatii incapabile sa implineasca planul divin. Dupa o vreme de decadenta si de pacatuire a imparatilor, familia regala davidica a intret sub blestem. Dupa intoarcerea din robia babiloneana, pana astazi chiar, Israelul nu mai are descendenti ai lui David cu drept la tron. Singurul care poate prelua aceasta demnitate este Isus Christos, nascut din Maria, dar fara sa fie fiul lui Iosif! Numai El poate prelua domnia: "Wi Domnul 'i va da scaunul de domnie al tatalui Sau David. Va imparati peste casa lui Iacov in veci si Imparatia Lui nu va avea sfarsit" (Luca 1:32-33).

Slavit sa fie acest Imparat vesnic! Pe El nu L-au primit evreii! Pe El L-a primit acum Biserica si tot pe El il va primi natiunea aleasa si tot pamantul la revenirea Lui in slava!

 35. Trei case pentru Isus

Text: Luca 2:1-7

Introducere: Casa pe care o avem fiecare spune foarte multe despre noi insine. Casa din care iesim in societate vorbeste foarte multe despre personalitatea si rolul nostru in lume. Nu este totuna daca iesi pe strada intr-o zona zero, dintr-un cartier de lux ca cel numit al "Primaverii" in Bucuresti, sau daca iesi in drum intr-un cartier minier al Lupenilor.

In pasajul citit, luca ne spune ceva despre persoana si Christos prin pmenirea a trei case din care iese El.

 a. Betleem sau Casa Painii
Christos s-a nascut ca sa fie Painea care-ti daruieste viata!
Isus ne va invata sa ne rugam: “Painea nostra cea de toate zilele dane-o noua astazi!” Painea este sinonima cu hrana pentru viata. Dupa minunrea inmultirii painilor, Domnul Isus va rosti o cuvantare in care se va auto­declara: Painea trimisa din cer ca sa aduca lumii viata!” Ioan 6:30-42
Cei de atunci si-au batut joc de El.
Tu Il primesti?

b. Staulul sau Casa pastorilor si a mieilor.
Christos s-a nascut ca sa fie jertfa de ispasire pentru pacatele tale! In Ioan 1:36, Ioan botezatorul il va prezenta lumii drept “Mielul lui Dumnezeu care ridica pacatul lumii.”
In Apocalipsa, Ioan Il va vedea prezentat ca un Leu biruitor din semintia lui Iuda, dar cand Il va privi pe tron il va descoperi ca pe un “Miel care parea junghiat!” (Apoc. 5:1-6).

Un Miel trebuia sa se nasca in staul. Nu se putea altfel!

c. Casa lui David - casa regala.
Christos s-a nascut ca sa ne faca o invitatie la Imparatia Sa!
Ioan ne spune aceasta in Ioan 18:33. Pilat Il intreaba pe Isus: “Esti Tu imparatul iudeilor?”
Isus n-a devenit Imparat pentru ca s-a nascut in casa lui David, ci S-a nascut in casa lui David pentru ca era, este si va fi pentru totdeauna Imparat. Acum imparatia Lui nu este din lumea acaeasta, dar la revenirea Sa El va reistaura domnia lui Dumnezeu pe pamant. Venirea lui prin nasterea in cetatea lui David este o invitatie pentru tine si mine sa intram in imparatia lui vesnica. Esti gata s-o faci acum? Cine nu accepta invitatia va fi zdrobit cu desavarsire la venirea ei.

Trei case din care vine Christos la tine. El este painea venita sa-ti dea viata, Mielul jertfit pentru iertarea ta si Imparatul venit sa te invite sa faci parte din imparatia Lui. Esti tu gata?

 36.Trei ipostaze Christice
Ioan 1:1-12 - Liviu Tiplea, Los Angeles

Ioan ne duce in cer si ne ajuta sa-L privim in slava, ne duce pe pamant si ne ajuta sa-L vedem intrupat, ne indeamna sa credem in El si sa-L vedem in mantuirea oferita.

I . Fiul Etern - Dumnezeu - Logosul

II.  Fiul intrupat - Dumnezeu Omul

III.  Fiul in inimile credinciosilor - Dumnezeu Mantuitorul

Fara cea de a treia ipostaza, fara cea mantuitoare, Nasterea Domnului nu ne foloseste la nimic!

 
 

 37. Ce ne-a adus Domnul Isus ?
Ioan 1:1-18 - Daniel Sarlea din San Bernardino

 
I. A auds viata in valea mortii v. 4
II. A adus lumina in valea intunerecului v.5
III. A adus slava in valea gunoiului v. 14
IV. A adus harul in valea Legii v. 17
V.  A adus pe Dumnezeu intr-o lume fara Dumnezeu v.18